Visie

Hieronder licht ik graag mijn pedagogische visie toe in een notendop. In mijn eerste boek kan je je eventueel verder verdiepen in deze thema’s.

Mijn pedagogische visie omvat 8 pijlers: preventief, intuïtief, positief, holistisch, organisch, ont-moeten, community en mindset. Deze pijlers vormen het uitgangspunt van mijn werk met kinderen. Het is telkens afgetoetst aan de noden van kinderen en gezinnen.

8 pijlers:

1) Preventief

Ik geloof in het ‘van bij het begin goed doen’, in de vroegtijdige aanpak van problemen om te voorkomen dat het zwaardere problemen worden. Preventief werken in opvoeding start nog voor de zwangerschap, maar ook tijdens de zwangerschap en in de eerste 7 jaar van een het leven van een kind. Dit noem ik ‘de gouden jaren’ omdat daar de fundamenten gelegd worden voor de verdere ontwikkeling van het kind.

2) Intuïtief

Onze intuïtie, ons buikgevoel volgen is uiterst belangrijk bij de opvoeding van kinderen. Vaak wordt deze innerlijke stem overstemd door adviezen van buitenaf. Iedereen heeft wel een mening over opvoeding en als ouder krijg je te pas en te onpas adviezen om je hoofd geslingerd. Hoe goed bedoeld ook, als ouder ken jij je kind het best, de kunst is stevig in je schoenen te (blijven) staan en dit buikgevoel te (blijven) volgen. Meestal zit dit buikgevoel juist dus ‘don’t take no for an answer’ en doe wat juist voelt voor jouw kind.

3) Positief

In veel omgevingen waar kinderen komen wordt vooral gewerkt rond het wegwerken van hun tekorten. Maar inzetten op hun talenten, waar ze echt goed in zijn, blij van worden en energie van krijgen, is veel effectiever. Ook doet het wonderen voor hun zelfbeeld wanneer kinderen hun talenten mogen inzetten.

4) Holistisch

Veel kinderen krijgen labels en we hebben vaak ook bepaalde verwachtingen naar hen toe. Wanneer we kinderen door deze bril bekijken doen we hen tekort, want die etiketjes dekken niet de volledige lading. Kinderen zijn veel meer dan dat label. Wanneer we kinderen 100% zichzelf laten zijn, voelt het zich gezien, begrepen, erkend en gehoord.

5) Organisch

Kinderen ontwikkelen zich in een razendsnel tempo en wij als ouders hebben het privilege om mee te gaan op deze reis. Soms vraagt het veel flexibiliteit om organisch mee te groeien met hun noden en de noden van jou als ouder, maar als je deze reis samen maakt waar ieders noden gehoord worden, wordt het een fantastische ervaring!

6) Ont-moeten

Kinderen MOETEN zoveel: vaak wordt hen gezegd wat en hoe ze iets moeten doen, maar de kinderen van NU hebben graag zelf inspraak en kunnen vaak meer dingen (zelfstandig) dan we denken. Uiteraard hebben ze soms eens een duwtje in de rug nodig om daarna weer verder te kunnen. Maar vertrouwen hebben in wat ze kunnen is essentieel in hun ontwikkeling en voor hun zelfbeeld.

7) Community

It takes a village to raise a child’

Opvoeden kunnen we niet alleen, een goed sociaal netwerk, een community van andere gelijkgestemde ouders helpt om alle ballen in de lucht te houden. Een plek waar je verhalen en ervaringen kan delen, waar je geïnspireerd en gemotiveerd wordt in het ouderschap, waar je (praktische) hulp of steun van anderen kan ervaren is essentieel. Creanest neemt deze functie graag op zich en heeft als missie het EMPOWEREN van ouders(-in-spe).

8) Mindset

Ervaar je problemen in de opvoeding? Alles begint bij je mindset.
Door anders te kijken naar kinderen kan je als ouder, maar ook als leerkracht of kindbegeleider anders omgaan met kinderen, wat dan weer een positief effect heeft op het gedrag van onze kinderen.
Hoe we kijken naar kinderen en leren en hoe we anders naar kinderen en leren kunnen kijken, doe ik graag uit de doeken in mijn boek.