Aangezien jullie, in tijden van Corona, niet tot bij Creanest geraken, breng ik Creanest met veel plezier tot bij jullie thuis!

Hieronder vind je het online aanbod van Creanest. Het is een glimp van hoe ik te werk ga op een kampje: elke dag lees ik een stukje van een verhaal rond een bepaald thema voor en doen we leuke activiteiten rond dat hoofdstuk.

In een tijdperk zonder Corona, zou ik deze paasvakantie, samen met mijn stagiaire Laurence De Schryvere, het kampje ‘Loeka’ organiseren. Corona stak daar echter een stokje voor. Maarrr… niet getreurd: via dit online aanbod lijkt het alsof we toch een beetje samen zijn en we toch een beetje op kamp zijn.

Via deze weg, zou ik graag Laurence bedanken voor haar input bij dit online aanbod.

Ik ben opnieuw in mijn pen gekropen en schreef het verhaal ‘Loeka verkent de jungle’, waarbij Loeka allerlei dieren ontmoet. Elke dag leert hij een ander dier kennen waar hij vanalles over bijleert.

Hoe gaat het in zijn werk?

Vanaf maandag 13 april t.e.m. vrijdag 17 april zal ik elke ochtend:

  • Een filmpje posten met een stukje van het verhaal van 'Loeka verkent de jungle'.
  • (Een) activiteit/activiteiten die jullie samen met jullie kids kunnen doen, met jullie delen.
  • Tips voor ouders meegeven.
Het verhaal en de activiteiten zijn bedoeld voor kinderen van 2,5 tot 6/7 jaar. Maar hebben jullie een kind jonger dan 2,5 of ouder dan 7 jaar lopen, die dolgraag wil meedoen, hou hem/haar zeker niet tegen!

BELANGRIJK: in het filmje ontmoet Loeka een dier waar hij vanalles over bijleert. Bij het bekijken van het filmpje, toon de foto’s of de informatie van de activiteiten nog niet aan je kinderen. Het is de bedoeling dat je kinderen mee raden met Loeka welk dier hij ontmoet. Als ze door de foto’s of info op de activiteiten al weten welk dier hij zal ontmoeten is heel de verrassing weg en dat zou jammer zijn!

Elke dag komt een ander stukje van het verhaal a.d.h.v. een filmpje + activiteiten en tips voor ouders, online. Deze horen per dag allemaal samen. De activiteiten en tips zijn geïnspireerd op het stukje van het verhaal van die dag, voorgelezen in het filmpje.

Ik raad je aan de volgorde van de filmpjes te volgen (het verhaal volgt op elkaar), maar voel je vrij om een andere dag dan maandag 13 april te starten met het online aanbod. Wil je liever niet elke dag een filmpje bekijken en de activiteiten uitvoeren en doe je het liever wat meer gespreid, kan dat uiteraard ook.

Het verhaal en de activiteiten zijn inspiratie waaruit jullie kunnen vertrekken, wil je kind/jij het graag anders uitvoeren, heeft je kind/jij andere ideeën, experimenteer er maar op los.

Ik heb geprobeerd het benodigde materiaal voor de activiteiten te kiezen uit materiaal waarvan ik denk dat jullie dit thuis liggen hebben, heb je toch niet exact hetzelfde materiaal liggen, ren niet halsoverkop naar de winkel maar #stayathome en wees creatief, misschien heb je wel ander materiaal liggen dat evengoed gebruikt kan worden.

Kennen jullie nog kinderen en ouders die willen meedoen met dit online aanbod, deel gerust!

Zijn jullie klaar om jullie te laten meevoeren door Loeka’s avonturen?

Veel luister- en knutselplezier!

OPROEP: als jullie leuke foto's of filmpjes hebben van de activiteiten met jullie kids van het online aanbod, die jullie met mij willen delen, post gerust eens een foto/filmpje op de Facebook- of Instagram-pagina van Creanest. Ik zal een bericht aanmaken, waaronder jullie dan jullie foto’s of filmpjes kunnen plaatsen. Zo creëren we samen een ‘kampgevoel’ <3.

Dag 1: activiteiten voor kinderen



Digitale materialen:

Rups

foto1
foto2

Materiaal:

  • vloeibare verf , minimum 2 kleuren (plakkaat- of acrylverf)
  • stevig papier
  • vlakke cirkelvormige voorwerpen die je kan gebruiken om te stempelen (aardappelen, kurken, ballonnen, dekseltjes, enz.)
  • schaaltje om verf in te doen
  • stiften
  • (-evt. oogjes en vloeibare lijm)

Werkwijze:

  • Doe wat verf in het schaaltje: eerst het ene, dan het tweede en evt. een derde kleur (niet mengen)
  • neem je rond voorwerp en dop het in de verf
  • maak een afdruk met het voorwerp en maak zo afdrukken in de vorm van een rups (allemaal cirkeltjes naast elkaar). Je hoeft niet voor elke afdruk nieuwe verf te nemen, je kan gerust twee of zelfs drie afdrukken maken met één keer te drukken (wel indien er genoeg verf in je schaaltje zit en de onderkant van de stempel volledig bedekt is met verf).
  • Laat drogen
  • teken voelsprieten op het hoofdje
  • teken of kleef oogjes op het hoofdje

Cocon

foto3

Materiaal:

  • comfortabele zetel of bed
  • deken
  • mooie rustgevende muziek (al dan niet met hoofdtelefoon), zoals dit gitaarliedje dat Laurence speciaal voor jullie maakte op haar gitaar.Het liedje bevat een deel van het muziekstuk van Ludovico Einaudi (I Giorni), gespeeld op gitaar door Laurence (aangevuld met een kleine improvisatie). De partituur is gecreëerd door Vincent Charbonnier. "

Werkwijze:

  • zet je muziek aan
  • neem je deken
  • wikkel jezelf in je deken net zoals een rups zich wikkelt in zijn cocon
  • sluit je ogen
  • geniet!

Vlinder

Vlinder activiteit 1:

foto4
foto5
foto6

Materiaal:

  • stevig papier
  • stiften of tekenpotloden

Werkwijze:

  • teken vlinders in verschillende vormen
  • experimenteer met verschillende patronen om de vlinder in te kleuren Op deze foto’s heb je enkele ideetjes. Maar experimenteer er maar op los! De mogelijkheden zijn eindeloos.
  • knip je vlinder uit
  • Lees voor aan je kind: “Vraag aan je ouders of ze de vlinder op je rug willen bevestigen met een paperclip. Wees vandaag een vlinder. Wandel, fladder,… doorheen je huis of buiten. Doe iets lief voor je broer of zus, ouders. Help met klusjes in huis (koken, opruimen, plantjes water geven, enz.) en doe dit omdat je hen graag ziet. Maar maak geen geluid (vlinders maken geen geluid), doe het in stilte. Vraag niet aan je ouders of je hen mag helpen, help gewoon.”

Vlinder activiteit 2:

foto7

Materiaal:

  • doosje/mandje
  • takjes, steentjes, zand, gras, onkruid, blaadjes, enz. (-evt. stoepkrijt)

Werkwijze:

  • ga naar buiten in de tuin of vraag aan je ouders om even te gaan wandelen
  • verzamel takjes, steentjes, zand, gras, onkruid, blaadjes, enz. in je doosje/mandje
  • leg de voorwerpen op de grond en maak er een mooie vlinder mee (dit was mijn vlinder, maar experimenteer er maar op los!)
  • je kan ook stoepkrijt gebruiken op bijvoorbeeld eerst de vorm van de vlinder op de grond te tekenen
Veel knutselplezier!

Dag 1: tips voor ouders


De vlinder staat voor TRANSFORMATIE. Deze periode is ideaal om handelingen/gewoontes/patronen die niet meer werken in je gezin te transformeren (veranderen). Hoe kan je weten wanneer handelingen/gewoontes/patronen niet meer werken? Als ze keer op keer een negatieve reactie bij je kind(eren) of bij jezelf oproepen en je kind(eren) of jijzelf er last van hebben. Bijvoorbeeld, een gewoonte zorgt elke keer voor discussie en loopt bijvoorbeeld telkens uit op (een lichte of zwaardere) ruzie en/of zorgt voor stress bij één van of alle gezinsleden.

Misschien kan je vandaag de eerste stappen zetten om het eens over een andere boeg te gooien?

Ik geef een voorbeeld: je kinderen hebben geknutseld, maar hebben het huis en zichzelf ook vuil gemaakt. Misschien gaat je haar recht staan bij het idee alleen al dat ze zouden knutselen of je huis vuil maken. En misschien sta je tijdens het knutselen al klaar om er met de bezem door te gaan. Maar kinderen hebben nood aan een plekje in huis waar ze volledig vrij zijn om creatief te zijn, te experimenteren, dingen uit te proberen. Worden ze vuil, da’s juist een teken dat ze zich geamuseerd hebben, dat ze in de ‘creatieve flow’ zaten.

Enkele tips:

  • laat hen speelkledij aandoen of een oud hemd of een kinderschortje wanneer ze knutselen
  • voorzie een klein tafeltje/een bureau in huis waar een kind volledig kind mag zijn en bedek dat tafeltje/die bureau met kranten of een tafelzeil
  • maak de afspraak dat er mag geknutseld worden, maar dat er achteraf ook (samen) opgeruimd wordt
  • en LAAT hen zich en de tafel waar ze aan werken gewoon VUIL MAKEN, ruim zeker niet op tussendoor, laat hen experimenteren. Je zult versteld staan van hun creaties!

Dit is slechts een voorbeeld van transformatie van een handeling. In jouw gezin kan er een andere handeling/gewoonte/patroon vaak de kop op steken. Erken eerst je gevoel en het gevoel bij je kind(eren). Vind je dat er iets moet veranderen, neem dan kleine stapjes, probeer verschillende andere manieren uit. Degene die werkt is degene die voor iedereen goed voelt en dus de sfeer in het gezin bevordert en niet belemmert.

Veel experimenteerplezier!

Dag 2: activiteiten voor kinderen



Digitale materialen:

Schildpad

foto8

Maak een gezellig ‘huisje’ om gezellig een boekje te lezen, naar muziek te luisteren, met knuffels te spelen, te tekenen, enz. Er zijn eindeloze manieren om te doen: je kan een tipi bouwen, of een gezellig huisje onder tafel, of je zet gewoon je tent middenin een kamer. Maak het daar lekker gezellig met wat dekentjes, kussens, gezellige sfeerverlichting, nachtlampje. Deze activiteit kan binnen of buiten gedaan worden.

Materiaal tipi:

  • 3 lange stokken (bijvoorbeeld van een dweil of veegborstel, oude takken van bomen, parasolstok, bamboe stokken, enz.).
  • laken/deken/doek/gaas/…
  • kussens
  • gezellige sfeerlampjes
  • stevig touw

Werkwijze:

  • bevestig eerst twee stokken aan elkaar met het touw en bevestig daarna de derde erbij
  • hang het doek eromheen
  • leg wat kussens en/of dekens in de tipi
  • hang er sfeerverlichting in of aan
  • maak het binnen gezellig met een nachtlampje, knuffels, een boekje, een muziekje, enz.
  • trek je net als de schildpad eventjes terug in je ‘huisje’ (suggestie voor de ouders: laat hen maar es lekker genieten, laat hen maar hun ding doen, en jij kunt dan ook hetzelfde doen)

Als je geen stokken hebt, kan je ook een ‘huisje’ maken onder een tafel. Hang wat dekens over de tafel, leg er wat dekens en kussens in en een lampje en heerlijk genieten van de rust (ook voor de ouders). Wat ook een optie is, is je tent opzetten in huis en het daar gezellig maken.

Geniet ervan!!

Dag 2: tips voor ouders


De schildpad doet alles op zijn EIGEN TEMPO. Nu is het ideale moment om eens bij jezelf en je kinderen te ontdekken wat jullie eigen natuurlijke tempo/ritme is. Zijn jullie langslapers of vroege vogels? Wanneer krijgen jullie honger? Wanneer zijn jullie het meest actief? En op welk moment van de dag hebben jullie minder energie? Willen jullie het liefst iets DOEN (ook om te ontspannen) of kunnen jullie ook gewoon ZIJN (gewoon niets doen en genieten van niets te doen (bijv. zitten/liggen in de zetel)? Hoeveel woorden moeten jullie op een dag kwijt? Is die behoefte op het einde van de dag vervuld? Wanneer willen jullie je even terug trekken (bijvoorbeeld in jullie ‘tipi’ of huisje onder tafel of in een tent)? Dit ritme kan voor iedereen in je gezin anders zijn. Nu kan je ontdekken wat iedereen zijn noden zijn en dan in de toekomst weet je misschien waarom je kind bijvoorbeeld lastiger doet (misschien heeft het te maken met zijn natuurlijk ritme). We leven natuurlijk ook met elkaar samen, dus kunnen we niet de hele dag ons eigen ritme volgen, we moeten ons sowieso aanpassen aan elkaars ritme. Maar als je al weet hoe het natuurlijk ritme van je kind en jezelf eruit ziet (en waar we nu de tijd voor krijgen om te ontdekken), kan daar wel rekening mee gehouden worden of alleszins veel gedrag in een ander licht gezien worden. Misschien doet je kind op een bepaald moment lastiger, maar heeft het honger of is moe, enz. Of wil het ’s avonds nog niet slapen en blijft het maar naar beneden komen (misschien is het al zijn woorden nog niet kwijt voor die dag)?

Dat ‘huisje’ (soms noem ik het ook een ‘nestje’), een plekje waar kinderen zich kunnen terug trekken en ongestoord hun eigen ding kunnen doen is zeer belangrijk voor hen. Kinderen krijgen veel prikkels te verwerken op een dag en in hun ‘huisje’ kunnen zij hun ‘batterijen’ weer opladen. Dat ‘huisje’ of ‘nestje’, hoe je kind het ook wil noemen, kan ook een vast plekje in de zetel zijn, waarnaar zij altijd kunnen terugkeren om ongestoord hun eigen ding te doen. Er zijn natuurlijk verschillen tussen kinderen. Sommige kinderen kunnen zich uren zelfstandig bezig houden, anderen hebben altijd hun ouders nodig om samen iets te doen. Maar ook voor deze laatste kinderen kan dit eigen plekje gunstig zijn. Je kan misschien een leuke playlist opleggen en samen afspreken bij welk liedje of wanneer die gedaan is, hij/zij iets anders wil doen. Leg hem/haar zeker geen eindmoment op, bespreek het samen met je kind, anders ziet je kind het als iets wat MOET, en het zou iets moeten zijn waar ze deugd van hebben en wat ze WILLEN doen.

Veel plezier!

Dag 3: activiteiten voor kinderen



Digitale materialen:

Slang

foto9
foto10
foto11

Hou een gezellige Wellness bij jou thuis en voel je als herboren <3

Materiaal:

  • Ruimte waar jullie ongestoord kunnen ontspannen
  • kaarsjes
  • Geurkaarsen, - stokjes of essentiële olieën
  • Ontspannende muziek (op Spotify of Youtube kan je onder de noemer ‘relaxing music’ of ‘yoga music’ heel wat moois vinden)
  • Voor de scrub: 3 el zout of suiker, 1 el olie (kokosolie of olijfolie) en evt. een paar druppels ontspannende essentiële olie
  • Voor iedereen een handdoek en badjas of pyjama
  • Voor het gezichtsmaskertje: 2el yoghurt, 1 el olijfolie + 1el honing
  • Vette bodylotion, voetencrème of gezichtscrème
  • Komkommer: voor elk 2 schijfjes
  • Leesvoer (tijdschrift/leesboek/prentenboek)

Voorbereiding:

  • Richt je ruimte gezellig in: kaarsjes, geurtje, gedimd licht
  • Zorg dat iedereen een plekje heeft om te zitten of te liggen
  • Zet een playlist op met ontspannende muziek
  • Maak een scrub. Meng alle ingrediënten door elkaar. Begin met het zout of de suiker, voeg dan de olie en evt. de essentiële olie toe.
  • Leg voor iedereen een handdoek en badjas/pyjama klaar
  • Maak een gezichtsmaskertje. Meng alle ingrediënten door elkaar.
  • Leg een vette bodylotion, voetencrème of gezichtscrème klaar
  • Snijd voor iedereen twee schijfjes komkommer
  • Leg wat leesvoer klaar (tijdschrift/leesboek/prentenboek)

Het verwenmomentje

  1. Neem een voetenbadje, douche of bad
  2. Scrub je voeten of je hele lijf (begin bij je voeten en handen).
  3. Spoel de scrub af
  4. Droog je af
  5. Smeer een vette bodylotion of voetencrème
  6. Spoel je gezicht af met water
  7. Breng het gezichtsmaskertje aan op je gezicht
  8. Neem elk je twee komkommers, muziek en leesvoer mee
  9. Leg/zet je comfortabel in je zetel/bed
  10. Leg de komkommerschijfjes op je ogen
  11. Laat het maskertje 10 minuten intrekken
  12. Spoel af met water
  13. Smeer je gezicht in met je gezichtscème
  14. Geniet nog na met je leesvoer/muziek en evt. een lekkere warme chocomelk of thee en een stukje fruit of nootjes
Geniet ervan!!
foto12

Dag 3: tips voor ouders


De slang staat voor LOSLATEN wat je niet meer nodig hebt en OPNIEUW GEBOREN WORDEN (bij de slang letterlijk in een nieuw vel). Dit Wellnessmomentje van vandaag heeft hopelijk deugd gedaan en misschien voelen jullie je nu wel een beetje als ‘herboren’.

Gisteren (op dag 2) gaf ik de tip een verandering door te voeren, iets vervangen dat niet meer werkte. Vandaag kan je stilstaan bij jezelf en reflecteren. Wat heb ik gedaan dat werkte en wat werkte niet tijdens deze verandering? Hoe reageerde iedereen op wat je probeerde? Welke levenslessen heb je hieruit getrokken? Heb je een deel dat al lang vastzat in jezelf, bijvoorbeeld een situatie met de kinderen die al eventjes niet meer vlot verliep maar door de verandering misschien beter is, nu kunnen genezen? Wil je de verandering blijven doorvoeren, ga dan op zoek naar wat tips voor jezelf die je nog beter ondersteunen bij deze verandering. Vraag ook eens aan je partner en kinderen wat ze vonden van de verandering. Kinderen en jezelf hebben een handleiding. Helaas krijg je deze niet gratis mee van bij de geboorte. Jezelf, je kinderen en je partner leren kennen en is een levenslang proces. Veranderingen doorvoeren, en zeker gewoontes, kunnen tijd en véééél geduld vragen en kunnen in het begin veel reactie uitlokken, maar zet door en elke stap is een stap vooruit.

Vision Board

Een leuke activiteit die jullie hierbij kan ondersteunen is een vision board maken. Neem voor ieder een groot blad, tijdschriften met mooie prenten waarin geknipt mag worden (voorbeeld: Happinez, Flow, KIIND, Bloom, natuurtijdschriften, enz.), lijmstiften en scharen. Bij je kinderen kan je vragen dat ze prenten zoeken waarvan ze vinden dat die bij hen passen. Als volwassene kan je prenten selecteren met als insteek een bepaald levensgebied (gezin, werk, hobby’s, enz.) of doelen die je wil bereiken (in je gezin, werk, bucket list topics, enz.) of een ander thema dat nu prominent aanwezig is in je leven. Als je genoeg prenten hebt verzameld, kunnen jullie ze op kleven op jullie blad. Je kan ze ergens in het zicht hangen, dat werkt bevorderend. Nadien kunnen jullie in gesprek gaan over de prenten. Bij kinderen kan je hen vragen of ze er iets over willen vertellen. Of vragen stellen zoals: ik zie dat dat een boom op staat en er staat veel groen op je prenten, kan het zijn dat je wel van de natuur houdt? En wat doe je zoal graag in de natuur? Of… kan je vertellen waarom je deze prent (en je wijst één aan waarover je meer wil weten) gekozen hebt? Je kan hier eindeloze vragen over stellen. Wel best open vragen en geen suggestieve. Het leuke is dat jullie zo op een toffe manier elkaar nog beter kunnen leren kennen en elkaars handleiding kunnen leren lezen. Het is een interessante manier om een duidelijk beeld te krijgen over wat jullie belangrijk vinden in jullie leven.

Veel plezier samen!

Dag 4: activiteiten voor kinderen



Digitale materialen:

Kameleon

foto13
foto14

Lak je nagels in alle kleuren van een kameleon, schmink elkaar, doe je kleurrijkste verkleedkleren aan en camoufleer je net zoals een kameleon!

Materiaal:

  • Nagellak in 5 (of 10!) verschillende kleuren
  • Schmink
  • Verkleedkleren of oude kleren van je ouders
Have fun!

Dag 4: tips voor ouders


De kameleon staat voor ZICH AANPASSEN aan zijn omgeving, maar ook AANWEZIG ZIJN in het hier en nu. Hoe vaak gebeurt het niet dat je doorheen de dag bij allerlei zaken aan het multitasken bent? Nu zeker, nu de scholen dicht zijn en je kinderen ganse dagen thuis zijn. Je hebt geen tijd om stil te staan bij het hier en nu, écht aanwezig te zijn. Focus je vandaag op één activiteit, één interactiemoment met je kind en geef hem of haar je volle aandacht door echt naar hem/haar te luisteren, te praten of samen iets te doen. Doe dit zonder dat je gedachten bij je werk of ergens anders zijn, zonder bezig te zijn met je GSM , enz. Je kind zal je dankbaar zijn voor die waardevolle momenten!

Veel plezier samen!

Dag 5: activiteiten voor kinderen



Digitale materialen:

Dolfijn

Materiaal:

  • grote handdoek of (picknick)deken
  • dolfijnenmuziek (te vinden op Spotify of Youtube)
  • je lievelingsknuffel

Werkwijze:

Ga naar buiten en neem een grote handdoek/(picknick)deken, dolfijnenmuziek en je lievelingsknuffel mee. Vraag aan je ouders om de volgende visualisatie voor te lezen…

“Sluit je ogen. Maak het helemaal stil van binnen. Luister naar het liedje. Hoor je het water? Hoor je daar misschien een dolfijn? Stel je voor dat je op een strand ligt, de zon schijnt en streelt jouw gezicht. Je krijgt het een beetje warm en je duikt in de zee, een diepe helderblauwe zee. Beeld je in dat je een dolfijn bent. Hoe zie je eruit als dolfijn? Welke kleur heb je? Ben je groot of klein? Ben je een mannetje of een vrouwtje? Heb je misschien kindjes? Hoe voelt jouw huid aan? Is die glad, glibberig, zacht, nat, droog…? Voel eens aan jouw huid. Aai eens over je buik (hihi, kriebelt dit een beetje?). Dolfijnen hebben ook een mooie snuit. Beweeg je neusje eens. Stel je voor dat je een andere dolfijn tegenkomt onder water en je doet neuze-neuze met jouw dolfijnenvriendje . Tintelt jouw neusje nu ook een beetje na deze hartverwarmende aanraking? Dolfijnen spelen de hele dag door! Het leukste vinden ze naast een boot zwemmen, want dan gaat het water lekker snel en dan zwemmen de dolfijnen op en neer naast de snelle boot. Ze springen in de lucht en plonsen dan weer in het water. Ze dansen en spelen in het water… plets plets plets! Je mag nu ook spelen. Gooi je knuffelbeer zachtjes en liefdevol in de lucht en vang hem dan weer op. Of je kan je knuffelbeer in je handen nemen en ermee rond zwemmen. En wat maken de dolfijnen plezier! Ze spelen, lachen en maken kreetjes van vreugde. Welk geluid maken dolfijnen? Misschien kan je dat geluid wel eens proberen na te doen? Doe dit zolang als goed voelt voor jezelf. Je bent een beetje moe geworden van al dat neuze-neuze doen en springen en spelen in het water. Sluit je ogen en zeg je dolfijnenvriendjes goeiedag en word weer jezelf... Ga liggen op het strand… Voel het zand onder je lichaam en de zon op je huid… Luister naar het ruisen van de zee… (Leg opnieuw het liedje op). En lig daar zolang je wil… Als je er klaar voor bent, beweeg dan je vingers en tenen… rek je uit… rol zachtjes op je zij en kom recht.”

Watertafel

foto15

Materiaal:

  • grote emmer/bassin/plastic opbergdoos
  • water
  • zinkende en drijvende voorwerpen/speelgoedjes (balletje, schelpjes, plastic speelgoed of vormpjes voor op het strand, badeendjes, plastic lepels, enz.)

Werkwijze:

Ga naar buiten en vul de grote emmer/bassin/plastic opbergdoos met water. Doe de zinkende en drijvende voorwerpen/speelgoedjes erin en speel erop los. Maak een verhaal met je figuurtjes. Waar zijn we? Wie is wie en wat doen ze?

Tekening

foto16

We zijn vandaag op de laatste dag van Loeka’s verhaal. Welke dieren heeft Loeka deze week allemaal ontmoet? Laat je kind eerst nadenken en toon pas op het einde bovenstaande foto’s van Lily de vlinder, Jos de schildpad, Sisi de slang, Don de kameleon en Evi de dolfijn. Welk dier vond je het leukste? En wat was zo leuk aan het dier? Maak een tekening van dat dier. Je kan ook een tekening maken van alle dieren die Loeka ontmoette of een leuk stuk van het verhaal. Toon je tekening aan je mama en vertel er maar iets over.

Have fun!

Dag 5: tips voor ouders


Picknick

foto17
foto18

Materiaal:

  • praatstok (toverstaf of gewoon een simpele stok die je evt. kan beschilderen en versieren met touwtjes, schelpjes, glitters, enz.)
  • (picknick)deken
  • lekkere versnaperingen en een lekker drankje

Werkwijze:

Hou als afsluiter een gezellig picknick in je tuin. Ga met z’n allen op het (picknick)deken zitten of liggen en denk terug aan je week. Geef de praatstok door aan elkaar. Als je de praatstok vast hebt mag alleen jij praten, de anderen mogen dan niets zeggen, enkel naar jou luisteren. Laat iedereen uitpraten. Als het jouw beurt is vertel aan je broer/zus/ouders wat je leuk vond deze week en wat daar zo leuk aan was.

Veel plezier samen!


Bedankt voor de leuke week!!

Veel liefs,
Charlotte en Loeka

foto19
created by: Romeo Maryns .